Freefly – dynamic flying

Freefly je padobranska disciplina u kojem padobranac pada u uspravnom položaju s nogama kao nabližim djelom tjela prema zemlji (head up), obrnutom položaju gdje je glava najbliži dio tijela prema zemlji (head down), te konstantne tranzicije tih položaja tokom trajanja skoka (3 dimensional flight). Navedeno čini freefly jako zabavnom disciplinom (tim više što su freefly skokovi grupni skokovi). Natjecateljski dio freefly discipline se izvodi u grupi od 3 padobranca (kamerman + dva padobranca koji izvode program), dok onaj “fun” dio freefly skokova nema ograničenja u broju padobranaca u zraku. Međutim, freefly je isto tako i opasna disciplina, budući da je otpor zraka u navedenim položajima puno manji od položaja “klasične žabe” (belly fly), te se razvijaju puno veće brzine u slobodnom padu. Stoga se puno pažnje mora posvetiti sigurnosti tokom slobodnog pada, tj. prepoznati i izbjeći potencijalne sudare koji pri tim brzinama mogu imati fatalne posljedice.

IMG_08132

Formation skydiving

Formation skydiving (relative work) je padobranska disciplina u kojoj grupa padobranaca (4, 8 ili 16) pokušavaju u zadanom vremenu izvesti unaprijed zadan set likova. Za razliku od freefly-a, u disciplini formation skydiving grupa padobranaca je konstantno u položaju “klasične žabe” (bely fly). Skokovi se izvode sa visine između 3000 – 3400m. Na natjecanjima pobjednička ekipa je ona koja napravi najviše likova (bodova) u zadanom vremenu u svim skokovima. Isto tako, “fun” dio formation skydivinga nema ograničenja kod broja padobranaca u zraku. Prema točno dogovorenom planu i programu padobranci formiraju određene likove u slobodnom padu.

Grupnjak8

Wingsuit flying

Wingsuit flying je dio padobranskog sporta u kojemu se leti zrakom u specijalno konstruiranom odjelu, tzv. wingsuitu, koji uvjetno rečeno povećava ljudsku površinu prilikom leta kroz zrak čime se bitno povećava vrijeme provedeno u slobodnom padu te horizontalna udaljenost koja se može preletjeti. Performansa odjela se mjeri tzv. finesom odnosno omjerom horizontalno pređenog puta u odnosu na vertikano izgubljenu visinu, te se ona kreće od 1:2 do skoro 1:4 kod odijela s velikim ”krilima”. To znači da je moguće horizontalno preletjeti čak do 4 km uz gubitak visine od 1 km. S wingsuitom se može skakati iz svih vrsta zrakoplova, ali i prilikom izvođenja B.A.S.E. skokokva. Danas je u svijetu posebno aktualno, ali i krajnje opasno letenje wingsuit odjelima uz zemlju, tzv. proximity flying. Iz čega god skačete, vaš skok opet završava otvaranjem padobrana i sljetanjem na zemlju, kao i kod svakog drugog padobranskog skoka.

a

Track skokovi

Track je položaj koji omogućuje padobrancu da se kreće horizontalno u slobodnom padu, i jedan je od osnovnih položaja koji se koristi u raznim padobranskim disciplinama i situacijama u zraku. Poznavanje tog položaja je osnova za velike figurativne FS/RW skokova kod kojih se mora na određenoj visini napraviti odvajanje od ostalih padobranaca. Također, on je temelj za skakanje B.A.S.E. skokova te odlična polazna osnova za izvođenje wingsuit skokova. Track skokovi se mogu izvoditi samostalno gdje se slično kao kod wingsuita mjeri horizontalno pređena udaljenost, budući da položajem tijela u tracku također dobivamo određenu finesu. Postoje dva osnovna track položaja, klasični bellytrack na trbuhu, te backtrack koji se izvodi na leđima. U posljednje vrijeme je u freefly-u popularan tzv. angle tracking. U svakom od navedenih slučaja tijelo je u ravnom položaju, s ispruženim nogama i rukama uz tijelo čime tijelo. Danas postoje i specijalna track odjela kojima se postiže puno izraženija finesa čime se ovaj način letenja primiče po načinu i filozofiji wingsuit flyingu.

DCIM102GOPRO

Canopy piloting

Canopy piloting je jedna od opasnijih, ali i popularnijih padobranskih disciplina. U toj disciplini padobranac (u ovom slučaju pilot) na određenoj visini inicira okret padobrana od najmanje 180 pa do čak 720 stupnjeva čime dovodi padobran u položaj od 90 stupnjeva prema zemlji. Namjera takvog manevra je da se padobran što duže zadrži u tom položaju (“dive”) i nakupi što više brzine kroz takav jedan vertikalni pad. Nakon završenih okreta, padobran ima svoju prirodnu tendenciju ispravljanja iz vertikalnog položaja (“recovery”). Nakupljena se vertikalna brzina intervencijom pilota pretvara u veliku horizontalnu brzinu (“swoop”), kojom pilot vozi padobran tik iznad zemlje. Gubljenjem horizontalne brzine, pilot do kraja koči padobran i (sigurno) slijeće. Canopy piloting je izuzetno opasan upravo zbog velike brzine kojom se pilot približava zemlji te procjene pilota visine na kojoj sam postupak počinje (iznad 200m). U canopy pilotingu se razlikuju poddiscipline: brzina (“speed”), pređena daljina (“distance) i precizni skokovi (“accuracy).

IMG_9899

Skokovi na cilj

Skokovi na cilj spadaju u tzv. klasične discipline u padobranstvu. Skokovi se izvode sa visine od 1000 m te padobranac mora pogoditi nogom (petom) što bliže središtu elektroničkog uređaja (popularno zvan “palačinka”) promjera 33,5 cm. Središte “palačinke” je promjera 1,5 cm i u bodovnom smislu vrijedi kao 0 (nula) bodova (cm). Svaki se pogodak izvan središta računa kao kazneni bod (cm), ovisno koliko centimetara od središta padobranac promaši centar. Na natjecanjima se obično izvodi 6 ili 8 skokova, te se izvode u pojedinačnoj i ekipnoj konkurenciji. Pobjednik je onaj padobranac ili ekipa koja ima najmanje skupljenih centimetara iz svih skokova.

DSC_0083